Rechten werknemer bij een arbeidsconflict

Bij een arbeidsconflict is het belangrijk om te weten wat de rechten en plichten van zowel de werkgever als de werknemer zijn. Op deze pagina zoom ik in op de rechten van de werknemer.

Échte persoonlijke benadering: U bent geen dossier, maar een mens met een verhaal.
Eerlijk en duidelijk: Geen vage taal, maar heldere uitleg en transparante communicatie.
Altijd bereikbaar: Voor overleg of onderhandeling – ik sta paraat.
Persoonlijk en strategisch advies: Strategisch, scherp én met een glimlach.
Scherp op de details: Ik kijk met een scherp oog naar elke clausule.
Voorkomt problemen later: Juridische valkuilen worden vooraf getackeld.
Juridische zekerheid gegarandeerd: Met grote zorg check ik alles, zodat u zo min mogelijk mist.

Arbeidsjurist helpt u bij vragen die betrekking hebben op de verhouding tussen werkgever en werknemer.

Rechten werknemer | functiewijziging

De oorzaak van een arbeidsconflict vindt regelmatig zijn oorsprong in een functiewijziging. Hiervoor geldt als uitgangspunt dat de werkgever het instructierecht heeft over hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dit volgt uit de gezagsverhouding van de werkgever. Deze instructie moet echter wel redelijk zijn en in redelijkheid van de werknemer gevraagd kunnen worden. Ook is het belangrijk te weten dat de werknemer dient in te gaan op het initiatief van de werknemer om een arbeidsconflict op te lossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voorstellen voor gesprekken met leidinggevende of mediation. Lees hier meer over mediation.

Arbeidsjurist kan u helpen bij vragen over rechten en plichten bij een functiewijziging.

UITSTEKEND

Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9.8/10
W.J.
Read More
Zeer tevreden over Vos Legal! Maarten luisterde direct – zelfs op zaterdag met een kop koffie. Heldere uitleg, snelle communicatie en een sterk resultaat zonder tussenkomst van de rechter. Een echte aanrader bij arbeidsconflicten
Jaap
Read More
In een arbeidsconflict juridische hulp is waardevol. Vos Legal gaf mij de nodige juridisch hulp maar ook tips voor de onderhandelingen. Het persoonlijke tintje naast de harde juridische hulp weet ik te waarderen. Geruststellen en meedenken in een moeilijke tijd en de gesprekken met de werkgever heb ik als zeer prettig ervaren.De toezegging "Je kan mij tijdens het gesprek bellen. Ik maak tijd en help je erdoorheen" zegt denk ik alles.Het gaf mij rust dat het goed zou komen. Ik heb bereikt wat ik graag wilde.
Veerle
Read More
Maarten heeft voor mij een contract beoordeeld en de risico’s in kaart gebracht van wat de gevolgen voor mij zouden kunnen zijn wanneer de belastingdienst constateert dat sprake is van schijnzelfstandigheid tussen mij en mijn opdrachtgever. Ik belde Maarten op donderdagavond en hij stond gelijk voor mij klaar
Edwin
Read More
Uitermate fijn behandeld. Maarten Vos is zeer toegankelijk en heeft mij duidelijk kunnen uitleggen welke opties er zijn op het gebied van arbeidsrechten. Ook de snelle reactie en de nazorg is het benoemen waard. Dit heeft mij erg geholpen en kan ik niks anders geven dan 5 sterren. Nogmaals dank Maarten!
Henri
Read More
Ik waardeer de uitstekende dienstverlening van Vos Legal, met name de professionele begeleiding van Maarten bij een complexe contractbreukkwestie. Zijn waardevolle advies over de opstart van mijn onderneming heeft potentiële juridische struikelblokken adequaat voorkomen. De diepgaande expertise en toewijding van Maarten hebben mijn volledige vertrouwen in Vos Legal bevestigd. Ik beveel hun diensten van harte aan en ben dankbaar voor de hoogwaardige juridische ondersteuning.
Dick
Read More
Uitstekende ervaring met Maarten Vos. Al meerdere keren naar volle tevredenheid van zijn expertise gebruik mogen maken. Snelle en kundige response op meest uiteenlopende vragen kenmerken de werkwijze van Maarten.
Previous
Next

Arbeidsconflict | leidinggevende

Heel vervelend is het wanneer de werknemer een conflict heeft met zijn leidinggevende. In dit geval is het ook van belang om met de leidinggevende in gesprek te blijven. Ook in het geval dat de werkgever kritiek heeft op het functioneren van de werknemer heeft hij het recht om zijn kant van het verhaal te vertellen. Wanneer dit niets oplost, wordt het tijd voor vervolgstappen. Een oplossing kan zijn om met de werkgever in gesprek te gaan of mediation in te schakelen.

Arbeidsjurist geeft hulp bij arbeidsconflict tussen werknemer en leidinggevende.

Arbeidsconflict | veroorzaakt door werkgever

Soms komt het voor dat een arbeidsconflict wordt veroorzaakt door een werkgever. Ook in dit geval geldt dat het voor beide partijen van belang is om met elkaar in gesprek blijven. Helpt dit onvoldoende dan kan mediation een oplossing bieden. In een heel enkel geval komt het voor dat de werkgever een dusdanig conflict veroorzaakt heeft dat de enige mogelijkheid die voor de werknemer overblijft, is om op staande voet ontslag te nemen. In dat geval kan de werknemer ook binnen twee maanden na het genomen ontslag een schadevergoeding eisen.

Arbeidsconflict | tips werknemers

Ieder arbeidsconflict vraagt om een andere oplossing. Desalniettemin geef ik hierbij een aantal vuistregels die kunnen helpen wanneer u te maken hebt met een arbeidsconflict.

  1. Houd feiten en emoties gescheiden;
  2. Zorg ervoor dat gesprekken en afspraken goed gedocumenteerd worden. Denk hierbij ook aan e-mails en WhatsApp-gesprekken;
  3. Ga het gesprek aan met degene met wie u een arbeidsconflict hebt.
  4. Het kan raadzaam zijn om inzage te vragen in het personeelsdossier, zo kunt u controleren wat er genoteerd staat over het conflict. Bent u het hiermee niet eens? Verzoek dan om een rectificatie.

Vragen over rechten werknemer bij een arbeidsconflict?

Vraag nu gratis juridisch advies aan: vul het aanvraagformulier in!

Arbeidsjurist helpt u bij vragen die betrekking hebben op de verhouding tussen werkgever en werknemer.

Veelgestelde vragen rechten bij een arbeidsconflict

Welke rechten heb ik bij een (dreigend) arbeidsconflict?

Allereerst heeft een werknemer het recht op een veilige en gezonde werkplek. Op het moment dat hierover wrijving of problemen ontstaan, is het raadzaam om dit te bespreken met de werkgever of leidinggevende. 

Welke plichten heb ik bij een arbeidsconflict?

Wanneer een arbeidsconflict ontstaat, heeft de werknemer de verplichting zich als goed werknemer te gedragen. Dit betekent dat hij zich blijft inzitten om het arbeidsconflict op te lossen. 

Ik wil graag bij deze werkgever blijven werken, hoe los ik het conflict snel op?

Het beste is om het probleem bespreekbaar te maken met een leidinggevende of met de werkgever. Probeer samen tot een oplossing te komen. Eventueel kunt u er voor kiezen om een mediator in te schakelen. 

Heb ik documentatie nodig bij een arbeidsconflict?

Documentatie in een arbeidsconflict is essentieel. Het houdt het overzicht van gebeurtenissen duidelijk. Dit kan van pas komen tijdens gesprekken, overleggen en zeker ook wanneer mediation wordt ingezet om het conflict op te lossen. 

Kan een arbeidsconflict leiden tot ontslag?

Ja een arbeidsconflict kan zeker leiden tot ontslag. Wanneer een arbeidsconflict niet meer is op te lossen, kan een werkgever bij de rechter proberen te onderbouwen dat sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie. Als de werkgever daarin voldoende slaagt, kan dat een grond om afscheid te nemen van de werknemer. 

Omdat ik altijd meedenk met uw specifieke situatie en samen zoek naar een oplossing voor beide partijen. In geval van een arbeidsconflict kan dit concreet betekenen dat we toewerken naar een regeling om in goed overleg afscheid te nemen. In andere gevallen kan juist een goed gesprek helpen om de samenwerking te herstellen en de arbeidsovereenkomst voort te zetten.