Arbeidsconflict
Soms leidt een arbeidsovereenkomst tot een conflict. Wat te doen in dit geval, leest u hier.
✅ Échte persoonlijke benadering: U bent geen dossier, maar een mens met een verhaal.
✅ Eerlijk en duidelijk: Geen vage taal, maar heldere uitleg en transparante communicatie.
✅ Altijd bereikbaar: Voor overleg of onderhandeling – ik sta paraat.
✅ Snel schakelen: Hulp zonder wachttijd – ook bij spoed.
✅ Persoonlijk en strategisch advies: Strategisch, scherp én met een glimlach.
✅ Voorkomt problemen later: Juridische valkuilen worden vooraf getackeld.
✅ Juridische zekerheid gegarandeerd: Met grote zorg check ik alles, zodat u zo min mogelijk mist.

Wat is een arbeidsconflict?
Van een arbeidsconflict is sprake wanneer de werkgever en werknemer door onenigheid of ruzie er onderling niet meer uit komen en vervolgens samen niet meer door één deur kunnen. Arbeidsconflicten kunnen ontstaan door meningsverschillen, botsende karakters, functiewijzigingen et cetera.
Arbeidsconflicten kunnen ook ontstaan tussen twee of meer werknemers. In dergelijke gevallen kan het zijn dat de werksfeer dusdanig lijdt dat van een goede werksfeer geen sprake meer kan zijn. Het kan zelfs zo erg zijn dat een werknemer arbeidsongeschikt raakt. We hebben het dan over situatieve arbeidsongeschiktheid. Lees hier meer over situatieve arbeidsongeschiktheid.
Arbeidsconflict hulp bij:
UITSTEKEND
Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9.8/10
Wat te doen bij een arbeidsconflict?
Ieder arbeidsconflict is anders en vraagt om een andere oplossing. Desalniettemin noem ik hierbij een aantal vuistregels die voor zowel de werkgever als werknemer kan helpen om tot een oplossing te komen.
- Zowel voor de werkgever als werknemer geldt dat zij in een vroeg stadium het gesprek aangaan met de andere partij om het probleem bespreekbaar te maken.
- Zorg ervoor dat functioneringsgesprekken, maar ook andere correspondentie zoals e-mails, WhatsApp-gesprekken et cetera gedocumenteerd worden.
- Schakel mediation in om tot een oplossing te komen waarin beide partijen zich in kunnen vinden.
- Als een oplossing niet (meer) mogelijk is, kan het inschakelen van juridische hulp behulpzaam zijn om tot een oplossing te komen.
Lees hier meer over specifieke vragen over rechten van de werknemer bij een arbeidsconflict.
Arbeidsconflict en ontslag
Wanneer sprake is van een arbeidsconflict kan een werkgever de werknemer niet zomaar ontslaan. Wil de werkgever hiertoe succesvol overgaan dan is het van belang dat hij inspanningen heeft verricht om de verstoorde arbeidsrelatie te herstellen. Dit is vooral van belang wanneer spanningen ontstaan tussen werknemers onderling. Het is dan aan de werkgever om desnoods met behulp van mediation het conflict weg te nemen.
Bent u werknemer of werkgever en hebt u te maken met een arbeidsconflict en wilt u weten wat u rechten en plichten zijn? Neem dan contact met mij op. Ik help u graag.
Hulp nodig bij een arbeidsconflict?
Vraag nu gratis juridisch advies aan: vul het aanvraagformulier in!

Veelgestelde vragen over arbeidsconflicten
Het is een situatie waarin werkgever en werknemer niet meer door één deur kunnen over arbeidsgerelateerde zaken.
Als het meningsverschil zodanig is dat samenwerken niet meer mogelijk is.
Het is niet per se noodzakelijk om direct een arbeidsjurist in te schakelen bij een conflict, maar het kan wel raadzaam zijn om even overleg te plegen.
Allereerst is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Lukt dit niet meer, dan kan mediation een geschikt middel zijn om het conflict vlot te trekken.
In beginsel wel. Als de werkgever met een voorstel komt om het geschil bij te leggen, moet de werknemer mee werken aan het herstel van het arbeidsconflict.
Een mediator kan met de werkgever en werknemer het gesprek aangaan om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Omdat ik altijd meedenk met uw specifieke situatie en zoek tot een oplossing te komen voor beide partijen. Concreet betekent dit het maken van een goede deal om afscheid te nemen, een andere keer helpt een gesprek om de arbeidsovereenkomst voort te zetten.


